Joodse rondleiding door Berlijn

Variable
Met een gids
E-Ticket
Over deze activiteit
Hoewel de joodse ervaring in Berlijn begon in de 13e eeuw, was de onverdraagzaamheid zo diepgeworteld dat het honderden jaren duurde, tot 1714, voordat de eerste synagoge van Berlijn werd gebouwd in de Heidereutgasse. Je wandeling begint op de overgebleven fundamenten van de zogenaamde Oude Synagoge, waar je gids, een Joodse Studies geleerde, je helpt om de uitdagingen te begrijpen waarmee de Duitse Joden geconfronteerd werden tijdens de middeleeuwen en renaissance en om het rijke culturele leven dat door Berlijn is ontwikkeld te waarderen Joodse gemeenschap, ondanks hun kwetsbare status. Onze belangrijkste focus zal echter liggen op de belangrijkste sites van de 19e en 20e-eeuwse joodse geschiedenis van Berlijn, de districten Spandauer Vorstadt en Scheunenviertel (bekend als de 'Barn Quarter') in Berlijn-Mitte. Via de sierlijke laan Oranienburger Straße, waar de magnifieke Nieuwe Synagoge in 1866 werd gebouwd, leer je niet alleen over de conflicten tussen Duitse Joden en niet-Joden, maar ook over spanningen tussen het grotendeels gelijkgestelde Duitse Jodendom en de zogenaamde Oosterse Joden ( 'Ostjuden') die Berlijn vulden in de jaren 1920 na het ontvluchten van dramatisch anti-Joods geweld in hun thuisland. Veel van deze vluchtelingen waren orthodox en arm. Ze brachten een volledig nieuwe infrastructuur voor het joodse religieuze en culturele leven naar Berlijn met zich mee. Bij het bekijken van beeldmateriaal zoals foto's van joodse straatverkopers en oude kranten, bekijken we hoe het joodse leven in Berlijn in de jaren twintig veel zichtbaarder werd. Om precies deze reden beschouwde de gevestigde Duitse joodse gemeenschap de instroom van oosterse joden vaak als potentieel gevaarlijk voor hun eigen status binnen de Duitse samenleving. Een reactie was hun steun voor instellingen voor maatschappelijk welzijn en onderwijs. We stoppen bij een voorbeeld van deze filantropie, het voormalige Joodse weeshuis in de Auguststraße, waar vandaag een tentoonstellingsruimte en een coffeeshop gevestigd zijn. (Als de huidige tentoonstelling te maken heeft met een onderwerp dat verband houdt met onze tour, moet een bezoek aan de tentoonstelling in overweging worden genomen.). De Joodse begraafplaats aan de Große Hamburger Straße geeft ook een levendige indruk van de Joodse aanwezigheid van Berlijn. De geassimileerde joden in Berlijn speelden een leidende rol op elk gebied van de Duitse cultuur: journalistiek, onderwijs, wetenschap, literatuur, kunst, muziek en bedrijfsleven. Tijdens het korte, angstige Weimar-tijdperk (1919-1933) creëerde de grote schilder Max Liebermann zijn werken en werd hij hoofd van de Berlijnse Secessionisten. Kurt Weill heeft muziektheater opnieuw gedefinieerd. Walter Benjamin schreef de grillige academische essays die een filosofie van de moderniteit inhuldigden. Ondanks de bekendheid van dergelijke figuren brak al in november 1923 antisemitisch geweld van een nieuwe graad uit. Voor het voormalige Arbeidsbureau in de Gormannstraße spreken we over het zogenaamde Scheunenviertel Pogrom. In 1933 werd de 'Barn Quarter' een van de eerste instellingen van de politieke zuiveringen van de nazi's in de hoofdstad. We bespreken de reeks sinistere gebeurtenissen die leiden tot de volledige implementatie van Hitler's "Endlösung" in Berlijn tijdens het bezoeken van sites die herinneren aan de Holocaust, zoals de grafiek van Missing House aan de Grosse Hamburger Strasse 15/16, die de namen van voormalige Joodse inwoners en de Verlaten Kamer op Koppenplatz, die de Joden herdenkt die werden genomen op de Kristallnacht in november 1938, en enkele van de 1.400 Stolpersteine ​​(struikelstenen), herinneringen aan de slachtoffers van de Shoah. Voordat we de 'Barn Quarter' verlaten, bezoeken we de koosjere coffeeshop 'Beth-Café' om de vernieuwing van het Joodse leven van Berlijn vandaag te overwegen. Onze laatste stop is de New Synagoge, de architectuur waarvan de Joodse assimilatie in Duitsland werd gesymboliseerd en gevierd. Het is dus een van de meest ontroerende sites tijdens onze wandeling. Tegenwoordig is het de thuisbasis van de Joodse gemeenschap die nieuw leven inblaast in Berlijn, en bovendien herbergt een galerij met wisselende tentoonstellingen die je tot slot zou willen bezoeken.
Kenmerken
Toerisme
90% Cultureel
85%
Collecties Deze ervaring maakt deel uit van deze collecties